Da kristendommen kom til Norge - åndsmakt eller våpenmakt?
Av Oskar Skarsaune
La meg aller
først problematisere første ledd i overskriften en smule. Når
vi sier at
kristendommen "kom til Norge", forutsetter vi at
"Norge" lå der som et land, et folk, en nasjon,
som kristendommen kom til.
Men det kan
diskuteres om det eksisterte noe slikt "Norge" før
kristningen tok til.
Landområdet lå der selvsagt, og det bodde folk der, men hadde
de noen bevissthet om å
være ett folk, en nasjon?
Opptrådte de noen gang samlet overfor ytre fiender, var det noen sentral autoritet i landet
som alle de lokale stammene og høvdingene lystret?
Det hører med
til barnelærdommen at Harald Hårfagre samlet Norge til ett
rike ved overgangen
til 900-tallet; men i nyere tid har flere
historikere stilt spørsmålstegn ved den tradisjonelle
oppfatning
at Harald ikke bare begynte denne prosessen, men også
fullførte den.
Vi kommer
antakelig den historiske virkelighet nærmere om vi ser på
"rikssamlingen" og
nasjondannelsen som en relativt
langvarig prosess, som begynte under Harald, og knapt kan sies å
ha vært fullført før under Olav Haraldssons etterfølgere
(dvs. fra 1035 av).
Men det betyr at rikssamling og kristning går hånd i hånd, ja, er to sider av samme prosess.
I den norske kongerekken er det faktisk bare Harald Hårfagre selv som ikke er døpt,
alle hans etterfølgere var døpte menn.
Og hans egen
holdning i det religiøse spørsmål, ja - den kan vi selvsagt
ikke vite mye om, men det må
være lov å lese et signal i det
faktum at han sendte sin sønn og kongsemne Håkon til en kristen
konge
i England, Athelstan (eller Adalstein som de sa i Norge),
for å la ham utdanne til en moderne europeisk
(dvs. kristen)
konge der.
Norge har altså aldri vært en "hedensk" nasjon, som så ble kristnet.
Nasjonen,
folkets bevissthet om å være ett folk, ble til i den samme
prosess, og ble drevet frem av
de samme krefter som fremmet
kristendommen i landet.
De to sentrale
kongene i samlingsprosessen er de to Olav'ene Tryggvason og
Haraldson; de to sentrale
kristningskongene er de samme to Olav'er.
Forsåvidt kan
man si at Norge i historisk forstand er en kristen nasjon, for
nasjonen har aldri eksistert
som annet enn kristen.
II
Men også i en annen forstand er historien om Norges tilblivelse som nasjon identisk med kristningshistorien.
I hedensk tid
ble det ikke skrevet noen historisk fremstilling om viktige
begivenheter i folkets liv. Dels fordi
"folket" altså
enda ikke eksisterte, dels fordi den historiske bevissthet
som må være til stede for at det
skal resultere i
historieskrivning, var noe som fulgte kristendommen.
I hedensk tid
var årets kretsløp i naturen den viktigste form for tid og
tidsopplevelse, poenget med
kulten var
å styrke og vedlikeholde årstidenes jevne løp og
livskreftenes seier. Intet av dette motiverte for
historieskrivning.
Da kristendommen
kom, fulgte med den en sterk bevissthet om at overgang til
kristendommen betydde
at en ny tid begynte, en ny historie, som
var del av en større historie: historien om gudsrikets
utbredelse fra
Jerusalem til jordens ender; fortellingen om Guds
gjerninger fra skapelsens morgen via kors og oppstandelse
til
byggingen av det nye Jerusalem.
Dette ga den
lokale historien om det som skjedde i den unge nasjonen Norge en betydning,
et perspektiv,
som gjorde denne historien interessant og viktig,
derfor også viktig å fastholde, skrive ned.
Mesteren blant
de gamle historikerne, Snorre, var en kristen mann og
Heimskringla er i sin struktur og idé
et kristent historieverk.
Hadde Snorre og de andre sagaskriverne ikke skrevet noe, hadde
vår viten om
Norges eldste historie som nasjon vært
katastrofalt mye mindre enn den nå er.
Da hadde vi
visst like lite om den perioden, som vi nå vet om det
førkristne Norge, og det er nokså lite,
mye mindre enn vi ofte
tenker over.
Men altså: kom kristendommen med åndsmakt eller våpenmakt?
Svaret på det, om vi følger den samme Snorre, synes i første omgang helt opplagt:
I hvert fall med våpenmakt! All sin kristendom til tross (?).
Snorre elsker
slagscener; han er action-forfatter så god som noen. Og han har
preget vårt bilde av
kristningen mer enn noen annen.
Joda: Også
Snorre kan la falle noen bemerkninger om at det kom fredelige
misjonærer til de norske
områder (særlig sør i Viken), som
kort og godt prekte for folket - og det er i grunnen alt Snorre
har å si
om den sak. Hvordan de
prekte, hva de sa, hvordan de vant folkets gehør og ble i stand
til å overbevise
noen; om det gir Snorre oss liten eller ingen
beskjed. I hvert fall tilsynelatende.
Vi kommer straks tilbake til saken, men la meg først komme med en ny problematisering:
For oss er våpenmakt og åndsmakt helt klart alternativer. De utelukker hverandre.
Eller la oss si
det mer allment: Fysisk makt og åndsmakt hører for oss hjemme i
hver sin kategori.
Men det blir anakronistisk om vi anvender en
slikt perspektiv på middelalderen.
La meg
illustrere det med en kjent episode fra Danmarks kristning. Kong
Harald Blåtann var ekte hedning,
men omkring 960 fikk han besøk
av misjonærer fra Tyskland, som han tok godt imot.
De fikk
anledning til å føre lange samtaler med kongen og hans hoff om
den nye troen, og én av de
tilstedeværende misjonærer
(Widukind av Korvey) skrev senere ned det som skjedde da kongen
lot seg overbevise om den nye troens overlegenhet:
Ved et gilde,
hvor kongen var til stede, oppstod en trette om dyrkelsen av
gudene, idet danene påstod
at Kristus nok var en gud, men at det
også var andre guder, som var større enn ham.
For de lot
menneskene se langt større tegn og under enn Kristus. Mot dette
vitnet en prest, ... en biskop
ved navn Poppo. Han sa at det var
én eneste sann Gud og Fader og hans enbårne Sønn vår Herre
Jesus Kristus og Den Hellige Ånd, mens avgudene var demoner og
ikke guder.
Kong Harald, som
de sier er ivrig etter å høre, men sen til å tale, spurte ham
nå om han var villig til å
bevise denne tro på sin egen kropp.
Uten å nøle svarte Poppo ja til det.
Kongen lot så
presten sette under oppsyn til dagen etter. Da det var blitt
morgen lot han et stort, tungt
stykke jern varme opp til det
glødde. Så bød han presten bære det til bevis for den
katolske tro.
Denne Kristi bekjenner grep uten vakling
jernstykket og bar det så lenge kongen bestemte, fremviste
så
sin hånd, som var uskadd, og overbeviste slik alle om den
katolske tros sannhet.
Dette fikk
kongen til å omvende seg, han besluttet å ære Kristus alene
som Gud, og han bød de folk
han hersket over å forkaste
avgudene...
Denne
fortellingen er på ingen måte enestående i sitt slag; den er
tvert om et ganske typisk eksempel på
det historikerne gjerne
kaller "kraftprøven"; fortellingen om en avgjørende
styrkeprøve mellom
de gamle guder og den nye.
Og her bryter
vårt skille mellom åndsmakt og fysisk makt sammen; her befinner
vi oss i en verden der
åndsmakt manifesterer seg i konkrete
fysiske begivenheter som aktørene opplever som underfulle,
utslag av guddommelig makt.
Man må huske at
de norrøne hedninger kort og godt trodde på sine guder; de var
overbevist om at
de gamle guder var de sterkeste makter som
fantes. Dersom de ble overbevist om at så ikke var tilfelle,
at
de fantes en enda sterkere makt, falt selve bunnen ut av deres
tidligere tro.
Og her kan vi
med fordel vende tilbake til Snorre; for han gir oss et godt
eksempel på en slik kraftprøve,
som på samme måte som
fortellingen om Poppos jernbyrd handler om åndsmakt i konkret
"fysisk" skikkelse.
Jeg tenker på
den kjente historien om Dale-Gudbrands konfrontasjon med Olav
Haraldsson.
Da Gudbrand fikk høre at kongen og hans folk nærmet
seg, kalte han sammen bøndene i omegnen og
talte slik til dem:
Olav vil by oss
en annen tro enn den vi har hatt før, og han bryter i stykker
alle gudene våre, og sier han har
en annen gud som er mye
større og mektigere. Det er et under at ikke jorda sprekker
under ham når han
tør si slikt, og at gudene våre lar ham få
lov til å gå lenger. Men jeg tenker
at når vi bærer Tor ut av hovet
hos oss, han som står her på
garden og alltid har hjulpet oss, så han får se Olav og mennene
hans,
da kommer guden til Olav til å bråne, og han sjøl og
mennene hans med, så de blir til ingen ting.
Ut fra slike
forutsetninger er det ikke vanskelig å skjønne effekten av det
som skjer da konfrontasjonen
finner sted. Først sier Olav: "Du skremmer oss
med guden din, som er både blind og døv og verken kan
frelse
seg sjøl eller andre, og som ikke kan komme av flekken uten at
noen bærer ham. Men nå tror jeg
ikke det er lenge før det går
ham ille. Se opp nå, og se mot øst, der kommer vår gud med
stort lys!"
Som kjent: De
så mot den stigende sol, og i samme øyeblikk slo Kolbein Sterke
gudebildet av Tor overende,
og ut løp det "mus så store
som katter, og øgler og ormer".
Bøndene ble så
redde at de først rømte; senere trakk Gudbrand den eneste
mulige konklusjon av de
premisser han selv hadde lagt tidligere: "Vi har lidd stor
skade på guden vår. Men ettersom han likevel
ikke kunne
hjelpe oss, så vil vi nå tro på den guden som du tror på."
- Og så tok de kristen tro alle sammen.
Olav følger her
i grunntrekkene det samme misjonsmønster som Bonifatius,
tyskernes apostel, hadde gjort
knappe 300 år tidligere, da han
hugg ned en hellig eik i Geismar.
Vi må ikke
forveksle den makt-bruk som her skjer, med den fysiske maktbruk
kongen griper til mot
ulydige høvdinger som ikke vil underordne
seg hans politiske makt.
Kolbein Sterke
tar et håndfast oppgjør direkte med gudbrandsdølenes gud - og
kommer fra det med livet, ja,
som den overlegne, mens guden viser
seg maktesløs.
Dette er en
genuin prøve på åndsmakt i norrøn middelalderfasong, for
bildet av Tor representerte
den sterkeste åndelige makt Gudbrand
og hans bønder kjente.
IV
Ett aspekt til
må nevnes i forhold til det for oss vanskelige problem med
maktbruk til fordel for
kristendommen i middelalderen.
Helt fra
oldkirkens tid, helt fra Romerriket ble kristent under keiser
Konstantin og hans sønner, hadde det
eksistert en slags
teologisk teori om rett og urett bruk av makt fra en kristen
konges side.
Augustins utforming (ca 400 e.Kr.) av denne teorien ble retningsgivende, til langt opp i middelalderen.
Man må skjelne
to ting fra hverandre, sa Augustin. Det ene er
"av-paganiseringen" av hedningene
innenfor keiserens
rike. Her er en viss bruk av makt nødvendig: Man må forby hedenske offerfester.
Åpenlys
avgudsdyrkelse kan ikke tåles i et kristent rike. Men med
omvendelsen til tro og dåp
er det en annen sak. Her må all
tvang utelukkes; bare hjertets frie tilslutning er forenlig med
sann tro.
Mer og mindre
konsekvent var dette den politikk som ble fulgt. I middelalderens
stammemisjon blant
germanerne og de nordiske folk var dette også
det rådende syn.
Men noen
faktorer kom i tillegg. Her må nevnes stammesolidariteten. Bruk
av makt fra høvdingens side
når noen av hans undersåtter
motsatte seg hans religiøse autoritet, var neppe noen
nyhet med kristendommen.
Det nye var da snarere at noen av kirkens menn advarte mot slik bruk av makt i det godes tjeneste.
Men det er slett
ikke utenkelig at når Olav Tryggvason - ifølge Snorre - først
og fremst brukte rå
fysisk makt mot slike hedninger som drev
med trolldom, så kan det ha hatt sin bakgrunn i den
kirkelige teori
vi har referert ovenfor.
V
Én sak er det fremfor alt viktig å huske når vi flere århundrer senere skal bedømme kristningskongene:
I utgangspunktet var de alle vikingehøvdinger. De var førere for en del av kystbefolkningen
i Norge
som hadde gjort det til en levevei og en livsstil, dels å dra
på herjingstokter til den kristne del
av Europa, dels å ta nytt
land der de kom, og bygge nye samfunn der (slik man f.eks. kan se
det meget
anskuelig i vikingemuseet i York). Når disse
vikingehøvdinger ble kristne, la de ikke straks av seg
sin
levevei og sin livsstil, men den endret
retning, og i noen grad karakter.
Nå dro de på
vikingetokt hjem til Norge, de ble vikinger i eget land. Og det
sier mye om deres mentalitet
at de nokså raskt ga lovforbud i de
gamle landskapslovene mot vikingetokter (eller "herjing", som lovene sier)
- med ett unntak: det
skulle fortsatt være lov "å herje folk til
kristendommen"!
Vi har altså,
på godt og vondt, å gjøre med kristnede vikinger når vi taler
om de første kristningskongene
i Norge; den siste som var konge
i denne stil var Harald Hardråde.
Etter ham merkes
en ny stil hos kongene; kristningen begynner å slå innover og
gir seg uttrykk i et nytt
kongeideal - det som kort uttrykkes i
tilnavnet Haralds sønn fikk: Olav Kyrre.
VI
Kongenes
maktbruk ble kritisert fra kristent hold - allerede i samtiden.
Det fantes en kristen kultur,
ikke minst dyrket og elsket frem i
klostrene, som satte helt andre standarder enn dem man finner hos
de nylig omvendte vikinger.
På dramatisk
vis møtes disse to verdener i fortellingen om Olav Tryggvasons
møte med Sunniva-legenden
på Selje. På sin vei nordover langs
kysten av Norge etter ilandstigningen på Moster (på nåværende
Bømlo),
passerte Olav Selje og la i land der. Lokalbefolkningen
fortalte ham da historien om den hellige Sunniva.
Sunniva var en
irsk kongedatter som flyktet ut på åpne havet da hun skulle
tvinges til å gifte seg med en
hedensk frier. Den historiske
bakgrunn for denne nokså romantiske fortelling er ganske sikkert
det ideal
som stod sterkt i det irske klostervesen: Å begi seg
ut i det helt ukjente på Kristi befaling, som Kristi
vandringsmenn.
- Sunniva og
hennes følge landet i hvert fall på øyene Selje og Kinn, og
slo seg ned der. Så fikk de vite
at den hedenske Håkon Jarl nærmet seg. Da søkte de tilflukt en
fjellhule og bad Gud om
ikke å la dem falle i hedningenes
hender.
Gud svarte ved
å la et steinras sperre hulens åpning. Senere ble det sett et
lys ved fjellhulen,
og da Olav og hans biskop Sigurd nå
undersøkte stedet, fant de Sunnivas kropp helt uskadd. De
skjønte da
at hun virkelig var et hellig menneske; hun ble lagt
i skrin og skrinet plassert på høyalteret i den nye kirken
på
Selje. Gjennom dette
ble Selje et første viktig kirkelig sentrum i Norge, inntil det
måtte avgi førsterangen
til den større helgen i skrinet på
Kristkirkens alter i Nidaros: Hellig-Olav.
I
Sunniva-legenden møter vi et helt annet kristent ideal enn det
Olav Tryggvason representerte;
et kristent ideal som var dyrket
frem i den irske klosterkirke, og som fikk stor betydning for de
første
representanter for kristendommen i de nordlige områder i
Vesterhavet (Island og øyene nord for
de britiske øyer, foruten
det vestlige kyst-Norge, som ved Selje).
Man skal ikke se
bort fra at slike kristnes meget fredelige liv og virksomhet, som
heller valgte martyriet
enn å forsvare seg med vold, kan ha
øvet en skjult men betydelig påvirkning på de barske norske
hedninger.
Det er i hvert
fall påfallende hvor raskt Olav Haraldssons fall på Stiklestad
av svært mange nordmenn
- også blant hans motstandere - ble
oppfattet ut fra dette idealet: selve beviset på Olavs kristne
sinnelag
ble historien om at han kastet fra seg stridsøksen i
slaget, og lot seg drepe våpenløs.
Historisk eller
ikke - dette vitner om at et helt nytt livsideal er i ferd med å
få en viss makt over sinnene.
Så må det jo også tilføyes at
dette nye ideal forble meget vanskelig å realisere i praksis.
Det vitner den fortsatte historien rikelig om./p>
VII
Mitt hovedpoeng
i denne lille artikkelen har vært å advare mot anakronistiske
vurderinger av et viktig
historieforløp som resulterte i at
Norge ble dannet som nasjon, og som en kristen nasjon.
Ett siste poeng:
Det norske samfunn i tidlig middelalder bestod av meget homogene
og tett sluttede
lokalsamfunn. I slike samfunn vil det til alle
tider være en tilnærmet utenkelig tanke at man skulle
kunne
leve sammen med ulik sed, skikk, og kultus.
Slike samfunn er
for homogene og små til å ha sosial kapasitet til noe som kunne
ligne religiøs eller
kulturell pluralisme. Skifter slike
samfunn sed og skikk, tro og kultus, gjør de det kollektivt.
Og
normalt følger alle lederen, høvdingen, kongen. Derfor ligger
nøkkelen til sedskiftet
hos samfunnets maktpersoner.
Et både
fornøyelig og illustrerende eksempel på dette - og dessuten et
ganske sympatisk, fordi
lederskapet bestod av et allting, ikke en
konge - er historien om Islands kristning.
Folket på
Island var tilnærmet splittet i to; hedningene var enda i
flertall, men det var også blitt så mange
kristne at alle
opplevde situasjonen uholdbar: Alle var enige om at to slags sed
og tro kunne man ikke ha
på Island, til det var samfunnet for
lite og tett. Men skulle den felles tro være åsa-troen eller
Krist-troen?
Om det ble de
ikke enige. Til slutt ble de enige på Alltinget om at
lovsigemannen, som fra gammelt
hadde til oppgave å si hva som
var gyldig lov på Island - at han fikk si hva loven skulle være
i dette spørsmålet også.
Lovsigemannen,
som selv var hedning, brukte et par døgn til å tenke nøye over
saken - hvorpå han
stod frem på tinget og sa at heretter skulle
kristendommen være samfunnets religion på Island; bloting
til
de gamle guder skulle ikke lenger finne sted åpenlyst; hva hver
mann gjorde hjemme hos seg selv
fikk bli hans sak.
Og slik ble Island "kristnet" år 1000; 30 år før slaget på Stiklestad.
- Våpenmakt eller åndsmakt? Det er neppe det helt gode alternativet.